Mekaniske brytere har kanten i luften

  17.03.2019

Som en hel generasjon vokser opp på berøringsskjermteknologi, blir flere og flere manuelle funksjoner erstattet av swiping.

I fly-cockpiten, men - til tross for store investeringer som gjøres til berøringsskjermundersøkelse av store spillere - går den mekaniske bryteren ikke bort.
Plane cockpits er hjem til hundrevis av brytere, designet med forskjellige teksturer, høyder, størrelser eller former. Forskjellene er forsettlige - og piloter utvikler "muskelminne" under trening som er avgjørende for deres hurtige og nøyaktige bruk av cockpitkontrollene.

Noen eksempler på de forskjellige bryterne inkluderer trykknapp for å starte en automatisert prosess, byttebrytere for on-off-funksjoner, rotasjonsbrytere eller rockere for modusvelger og potensiometre for fine kontroller.

Når en bevegelse gjentas igjen og igjen - som handlingene med å kjøre bil eller spille på et piano - lagrer hjernen en cache av oppgaver for musklene dine å anta. 'Muskelminne' fører til at ofte praktiserte sekvenser blir automatiske; de er en utrolig effektiv type læring.
Så når piloter gjør sitt pre-flight cockpit oppsett og tilnærming oppsett, bruker de sekvenser kjent som "flow" - dusinvis av trinn utført fra muskelminnet.
I fly "strømmer" følger pilotens hånd et etablert mønster over kontrollen av flyet. Noen piloter rapporterer at de fortsatt kan gjenta strømmer de lærte 30 år tidligere mens de trente.

Mekaniske brytere er arrangert i en ordre som sikkerhetskopierer disse strømningene; slik at piloten kan fullføre komplekse sekvenser i løpet av sekunder - trekke hendene, vende brytere, vridnøkler og skyve gasspaken. Hver handling blir belønnet med en mekanisk bevegelse eller lyd.
Det er også spørsmålet om turbulens. Enhver som har fumlet med tavla på en humpete togtur kan sette pris på hvordan turbulens kan skade flysikkerheten. Hvis du drikker i flyturen, kan du tenke deg å prøve å bruke en berøringsskjerm. En pilot hvis hode støter på taket, kan fortsatt justere brytere og knapper trygt og uten feil, selv i turbulens.

I verste fall av en nødsituasjon er et pilots muskelminne viktig - sammen med den taktile tilbakemelding gitt av mekaniske brytere. Det er dette minnet som får pilotens hånd til rett sted når det trengs, selv uten å se. Når du kaster et par dusin brytere - raskt - i en nødsituasjon, er berøringsresponsen av en bryter avgjørende. Og en kastet bryter kan raskt verifiseres etterpå med bare et raskt blikk.
Kombinert med utsiden for PC-feil - hva skjer hvis berøringsskjermen "krasjer"? - Tradisjonelle brytere har tydeligvis kanten.
Så selv om teknologien alltid utvikler seg, er det i luftfartsprogrammer først og fremst sikkerhet og pålitelighet. Brytere som de som leveres av Nexus til luftfartsindustrien har vist seg igjen og igjen.

For eksempel leverer Electronic Hardware Company of New York det største sortimentet av flytekniske plastknapper, flyplastene, instrument og militære knapper i USA. Dens distributører i USA inkluderer Associated Aircraft Supply Company og Align Aerospace, og produktene er kjent for piloter over hele verden.
Nexus leverer EHC-produkter til Storbritannia, Irland og Europa, og kan jobbe med ingeniører og designere for å konfigurere den perfekte løsningen.
For å bla gjennom våre EHC-produkter, klikk her http://nexuscomponents.co.uk/Manufacturers/Products/EHC


Bilde av Blake Guidry på Unsplash